Annons:
Etikett07-rex-genen
Läst 1229 ggr
[Kavring]
11/14/13, 9:03 PM

Rex-genen hos Selkirk Rex

Vad är det som gör Sellisens rex-gen så speciell? Förutom att det är en dominant gen, vad är det mer som gör den speciell? 🤔

Annons:
Achatina
12/3/13, 1:15 AM
#1

Det är väl det då? Att den är dominant när, jag gissar att övriga rexgener inte är det? 😛

Frågan är väl mer vad genen bestämde över innan den muterade till en dominant rexgen? Och hur den reagerar ihop med andra gener som styr pälsens utseende?

[Skörbjugg]
12/3/13, 2:10 AM
#2

Homozygot och heterozygot genuppsättning finns. Finns säkert andra som kan utveckla det lite mer. Jag trooor jag förstått hur det hänger ihop, men vågar inte riktigt säga mer än såhär ^^'

LinaLj
12/3/13, 7:54 AM
#3

Den enda forskningen som har inriktat sig på Selkirks rex gen (som jag har kommit över) är den som är gjord av Serinna Filler vid Wiens veterinärhögskola.

Hon kom fram till att rexgenen hos selkirk är unik och härstammar från en mutation som uppstod för ca 25 år sedan hos en individ (vilket stämmer bra överens med rasens skrivna historia) och att genen är dominant och därför är framträdande oavsett om den är heterozygot eller homozygot. 

Hon namngav även genen till Selkirk Autosomal Dominant Rex (SADR). I studien tog hon även upp det faktum att de katter som är homozygota (bär två anlag) dels avviker något från rasstandarden och dels tenderar att förlora en del av pälsen som unga (dock inte så att de får kala fläckar). Hon spekulerar i att denna effekt är en rest av genens ursprungliga funktion men att vidare forskning krävs.

Artikeln finns att läsa här (har dock inte hittat studien i helhet ngn stans) .

Värt att notera är att det finns andra dominanta rexgener, tex hos La Perm, men det är ändå skilda gener som ger upphov till lockigheten.

Achatina
12/3/13, 11:36 PM
#4

Jag 'kommer' från marsvinsvärlden, där det också finns endel strävhårsanlag (krulligt hårlag är strävt). Där de två allra vanligaste strävhårs rasgenerna är recessiva, tillsammans får släthårig avkomma (visst är det väl så med devon och cornish rex också?) och först på senare år har det dykt upp andra strävhåriga mutationer. Tex en svensk ras vid namn Lunkarya, vars strävhet beror på en dominant gen. Hos grisarna diskuteras det då och då om ev. tapp av päls hos sträva djur kan bero på att pälsen är så tät att den skavs bort av övrig päls.

Lunkaryor är långhåriga, den korthåriga extremt ovanliga varianten liknar mest de andra vanliga strävhårsraserna. Men Lunkornas päls påminner faktiskt en hel del om de Selkirk rex katter man sett på bild. Spännande sammanträffande att båda djurarternas pälsstruktur beror på en dominant gen.

LinaLj
12/4/13, 7:47 AM
#5

#4 Ja både cornish och devon har recensiva anlag så där måste katterna vara homozygota. Det finns en del udda bieffekter av rexgenen även hos heterozygota selkirk. 

Tex så påverkas även morrhåren av genen och blir krulliga och sköra. Vilket gör att de väldigt lätt går av och sällan blir långa. Man kan även behöva hålla ett öga på dem så de inte lockar sig åt "fel" håll och irriterar ögat.

Upp till toppen
Annons: