Annons:
Etikett05-allmänt-kattsnack
Läst 702 ggr
[Skörbjugg]
2014-01-01 12:35

Tvätta/bada selkirk rex

Hej! Ni som har erfarenhet av Selkirk rex; hur ofta badar ni dem? Jag har läst att de har lätt att få fet päls (lättare än andra raser iaf?)… Och vad använder ni för schampoo etc isåfall?

Annons:
LinaLj
2014-01-02 12:22
#1

Med teddy så badade jag honom kanske var annan eller var tredje månad, men han hade fetsvans så det berodde mycket på det. I övrig tyckte jag inte hans päls blev ovanligt fet, snarare tvärt om på vintern.

Jag använde yes utspätt i vatten (1-2 droppar yes till ca 5dl vatten) som första tvätt (mycket på grund av svanden) och sedan ett speciellt schampo för mörka katter. Har glömt märket, men det är i en gul flaska iaf 🤪.

Sedan handukstorkade jag honom så gott det gick och så fick han självtorka resten för att få fin studs i lockarna. Kammade och borstade alltid innan tvätt och inte efter.

[Skörbjugg]
2014-01-02 17:50
#2

#1 Aha, vilka bra tips. Hur gör du med yes-blandningen? Har du den i nån flaska eller hur blandar du till den? 🙂

Bra tips det där med att borsta innan - det hade jag nog aldrig tänkt på själv. :)

LinaLj
2014-01-02 18:24
#3

#2 Jag blandade den i litermåttet och så hällde jag blandningen direkt från måttet lite här och där på katten. Jag sölar ganska rejält så det går åt 5 dl för att få hela kattens indränkt 😃.

Ja borstar man efter så drar man ut lockarna. Kanske inte så viktigt i vardagen men inför utställning kan det vara bra att tänka på.

[Skörbjugg]
2014-01-02 18:28
#4

#3 Jaha, men gud vad smart. Känner mig dum som satt och funderade över mycket krångligare lösningar 😂

LinaLj
2014-01-02 18:31
#5

#4 Jag känner igen det där 😃

Upp till toppen
Annons: