Annons:
Etikett03-foder-och-katthållning
Läst 763 ggr
[Skörbjugg]
2/9/14, 2:02 PM

Giftig mat för katter

Saxad direkt från den eminenta sidan KATTSTATUS:

"Giftig mat

En god regel är att bara ge katten kattmat och rått kött, eller kattgodis avsett för katter.

Choklad är giftigt för katter, det innehåller något som heter Teobromin. Det kan orsaka kräkningar, krampanfall och hjärtstopp hos katten.

Lök, vitlök, Russin och vindruvor innehåller ett gift som kan skada njurarna.

Svamp innehåller också ett gift som kan skada kattens njurar.

Räkor och tonfisk har för hög halt magnesium som är skadligt för njurarna.

Rå fisk – kan leda till tiaminbrist och bör inte alls ges till katten.

Mjölkprodukter – många katter tål inte laktos, men man kan då ge laktosfria produkter om man absolut måste ge dem sånt.

Ge aldrig katten tillagade ben (av t ex grillad kyckling. Benen kan splittras och ge skador på tarm. Råa ben är dock alltid rätt att ge, det är väldigt bra för kattens tänder att gnaga på.

Hundmat kan inte ges till katter, då får katter vitamin och näringsbrist då hundmaten och kattmaten har olika sammansättning. 

Giftiga växter

Många snittblommor och växter är giftiga för katter. Här finns en länk till information över dessa där du kan kolla upp de växter du har hemma.

www.aspca.org/pet-care/poison-control/

www.giftinformation.se/

"

Skrivet av Gisele

Annons:
[Kavring]
2/9/14, 4:53 PM
#1

Jättebra lista! detta bör man lära sig utantill ^^

[Mustangcab]
2/10/14, 8:43 PM
#2

Fet rå fisk för den innehåller ett ämne som bryter ned tiamin, vitamin B1.

När det gäller räkor så kan man ge som godis och jag tinar dem i hett vatten för då försvinner saltet som inte så så nyttigt.

Tonfisken däremot kan bli giftig då hitstidin kan omvandlas till histamin och ge en förgiftning både hos människor och katter. Det ger jag aldrig min katter.

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=7200

Mjölkprodukter går att ge, vispgrädde innehåller väldigt lite laktos. Det får en av mina katter som jag anser att hon behöver gå upp i vikt men även de andra låter sig väl smaka. Nu får de inte det varje dag och inte i några mängder. Mjölk får de däremot aldrig.

Russin= torkade vindruvor

Hundmat saknar taurin som katter måste ha. Därför  får de en och annan mus här förutom rått kött.

Ursäkta att jag lade till lite till din i artikel. Den var mycket bra. De flesta är nog inte medvetna om detta.

[Skörbjugg]
2/10/14, 9:31 PM
#3

Tack återigen! :)

Upp till toppen
Annons: