Annons:
Etikett06-allmänt-om-selkirk-rex
Läst 2392 ggr
Achatina
2014-10-30 19:26

Pälsvård?

Jag älskar brittiskt korthår och skulle gärna vilja ha en själv. Men så kom jag på att de fäller kraftigt hela tiden och det är kanske inte jättecharmigt även om katten i sig är det. Älskar även de långhåriga selkirk rex katterna, på samma nivå om inte högre. Så jag undrar väl mest om de generellt sett fäller lika mycket som britterna? (Om det nu är så är det ju inget större problem, lång och vågig päls kan man ju utnyttja på bättre sätt än britternas fällda päls).

Hur är selkirk pälsen vs en "furminator"? Hit or shit?

Annons:
mallabralla
2015-01-12 01:00
#1

En selkirk rex fäller lika mycket som andra katter, jag skulle inte använda en furminator i en selkirk rex katts päls då du skär sönder lockarna samt dödar päls strukturen = du förlorar kattens utseende. Långhåriga katter tenderar uppfattas som att de fäller mindre då man ofta kammar bort det lösa håret, långa hårstrån samlas också ofta till små tussar så de sprids inte lika lätt.

Sajtvärd på Perser iFokus

Emenheim
2015-01-13 22:10
#2

Hej. En sellis tycker jag mest "luddar av sig" som min uppfödare uttryckt det. Fäller lika mycket som andra som sagt. :) långhåren kan vara lite mer jobb med, men det beror på pälstyp också

Upp till toppen
Annons: